دو گونه جدید از جنس Cousinia بخش Pugioniferae (خانواده کاسنی، طایفه سیناره) از شرق و جنوب شرق ایران

نویسندگان

چکیده مقاله:

دو گونه جدید از بخش Pugioniferae به نامهای  Cousinia ghahremanii و C. longibracteataبه عنوان گونه های جدید از جنوب شرق و شرق  ایران شرح داده شده، و تصاویر آنها نیز ارائه می شود. این دو گونه بر اساس سیمای رویشی، شکل کپه و برگکها، رنگ گلها، برگهای کشیده بر ساقه و مجموعه گل آذینی تقریبا دیهیمی در بخشPugioniferae قرار می گیرند. نزدیک ترین گونه به گونه C. ghahremanii گونه C. calcitrapa var. calcitrapa تشخیص داده شده است، صفات جدا کننده دو گونه تعداد گلها و برگکها، اندازه کپه، طول جام و شکل برگهای قاعده ای است. گونه C. longibracteata بر اساس صفات ریخت شناختی و انتشار جغرافیائی گونه ای تقریبا جدا از سایر گونه هاست ولی نزدیکترین گونه نسبت به سایر گونه ها، گونه C. macroptera بوده، مهمترین صفات جدا کننده آنها طول برگک های استوانه ای آن، طول جام، تعداد گلها و  برگکهاست.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دو گونه جدید از جنس cousinia بخش pugioniferae (خانواده کاسنی، طایفه سیناره) از شرق و جنوب شرق ایران

دو گونه جدید از بخش pugioniferae به نامهای  cousinia ghahremanii و c. longibracteataبه عنوان گونه های جدید از جنوب شرق و شرق  ایران شرح داده شده، و تصاویر آنها نیز ارائه می شود. این دو گونه بر اساس سیمای رویشی، شکل کپه و برگکها، رنگ گلها، برگهای کشیده بر ساقه و مجموعه گل آذینی تقریبا دیهیمی در بخشpugioniferae قرار می گیرند. نزدیک ترین گونه به گونه c. ghahremanii گونه c. calcitrapa var. calcitra...

متن کامل

گونه جدید Cousinia iranshahriana (خانواده کاسنی) از استان کردستان، ایران

یک گونه جدید انحصاری از بخش آلبیده از جنس کوزینیا از ارتفاعات صخره ای بانه ازاستان کردستان تحت نام کوزینیا ایرانشهریانا همراه با عکس شرح داده می‌شود. نزدیک‌ترین گونه به این گونه جدید احتمالا گونه کوزینیا بختیاریکا از استان چهار محال بختیاری است.

متن کامل

گونه ای جدید از جنس COUSINIA از جنوب غرب ایران

گونه کوزینیا نوژیاننسیس از بخش استنوسفاله به عنوان گونه ای جدید از جنوب غرب ایران شرح داده شده ارتباطات آن با نزدیکترین گونه‌ها بحث می‌شود و تصویر آن نیز ارائه می‌گردد.

متن کامل

گونه جدید cousinia iranshahriana (خانواده کاسنی) از استان کردستان، ایران

یک گونه جدید انحصاری از بخش آلبیده از جنس کوزینیا از ارتفاعات صخره ای بانه ازاستان کردستان تحت نام کوزینیا ایرانشهریانا همراه با عکس شرح داده می شود. نزدیک ترین گونه به این گونه جدید احتمالا گونه کوزینیا بختیاریکا از استان چهار محال بختیاری است.

متن کامل

گونه ای جدید از جنس cousinia از جنوب غرب ایران

گونه کوزینیا نوژیاننسیس از بخش استنوسفاله به عنوان گونه ای جدید از جنوب غرب ایران شرح داده شده ارتباطات آن با نزدیکترین گونه ها بحث می شود و تصویر آن نیز ارائه می گردد.

متن کامل

چهار گونه جدید از جنس Asteraceae) Cousinia ) در ایران

چهار گونه جدید جنس .Cousinia Cass از ایران شرح داده می‌شود. گونه  C. barezica بر اساس نمونه‌ای که از سلسله جبال بارز در استان کرمان جمع آوری شده شرح داده می‌شود. این گونه متعلق به بخش Spinuliferae  است و با گونه‌های C. longifolia  و C. sicigera  نزدیکی دارد ولی با هر دو گونه در داشتن برگهای دو‌رنگ در مقابل برگهای یک رنگ تفاوت دارد. گونه C. isfahanica بر اساس نمونه‌ای که از اصفهان، سمیرم، ونک جم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 15  شماره 2

صفحات  146- 152

تاریخ انتشار 2009-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023